Källkritisk?

Läser en kurs om källkritik just nu och det känns som något mycket aktuellt. Man ser de mest underliga inlägg cirkuler i olika typer av media bland annat på fb. Ofta är det olika typer av negativa vinklingar om invandrare. Och tyvärr sväljer många allt som det står med hull och hår....
Inte mycket av det jag läst stämmer om man bara orkar kolla upp faktan och deras källhänvisning. Ofta är det från främlingsfientliga författare som är de som börjar skriva dessa inlägg, bara för att skapa hat från allmänheten. Ord har tyvärr mycket stor makt och ännu mer kraft om det skapar hat och avsky hos dem dom läser. Om man kollar tillbaka historiskt så är det de stora talarna som skapat stora massföreställningar som ex Hitler och hatet mot judarna. Även om i stort allt var lögner och vanföreställningar så svalde människor allt han sa och började hata! 


Många inlägg är också bara ren okunskap. Man har bara en ensidig fakta oftast från sin egen synvinkel. Att ens orka diskutera med en trångsynt människa som vägrar tro att det finns fakta som de missat är inget jag ger mig in på. Media är inte mycket bättre, de förstorar upp händelser som de vi gått läsa om, nationalsången, skolavslutningar, pepparkaksgubbar och allt som det handlar om. Detta är en känslig diskution men vad jag menar och vill är att om man vill dela statusar är det viktigt att man kollar källan och är källkritisk. Stämmer faktan? Vem vill sprida lögner som påverkar andra negativt? Tänker absolut inte säga vad jag tycker om invandringen i Sverige eftersom det är bara min ensak. Och det här kan även handla om helt andra saker.





Kommentarer
Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Ja det där gilla och dela på facebook har jag ju skrivit om förut. Tror nog inte alla är medvetna om vad de verkligen gillar och om den som startade hade det syftet som sägs. Önskar att folk var lite mer försiktiga och la en extra tanke på bilden de delar/gillar vidare.

Svar: Mm blir så arg när man kanske omedvetet sprider dynga utan att kolla fakta!
Carina

2014-02-05 @ 22:04:23
URL: http://lottizdays.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

blomskaos.blogg.se

För att försöka ordna reda i mitt kaos, både i huvudet och vardagslivet, kommer jag dela med mig av mina tankar och mitt liv. Här är aldrig tyst och långtråkigt med mina 5 döttrar och 4 hundar och alla andra husdjur, händer alltid något!

RSS 2.0