Facebook

Hörde på radion att många mår dåligt av Facebook... Då börjar ju min hjärna att snurra! Hur kan Facebook göra att folk mår dåligt? Är det på grund sv. andras statusar eller spel man spelar genom Facebook? Antar att det är det första förslaget!?

Vad är det då som är så jobbigt med andras statusar? Om någon lägger ut en bild på nybakade bullar eller sina barn, djur eller bara helt enkelt är lycklig över något man lyckats att prestera, gör man få andra illa?




Är det för att man får dåligt samvete för att man själv inte hinner eller orkar baka, umgås med sina barn?

Så lösningen på detta problem är: Det som inte syns finns inte! Om ingen lägger ut bilder som är positiva så tror man att andra aldrig bakar eller har några djur? Och då slipper man ha dåligt samvete och må dåligt!




Konstigt att man väljer att må dåligt istället för att glädjas med och för andra!
Är det den svenska avundsjukan eller jante som spökar?

Tror folk på allvar att man mår dåligt av statusar som faktiskt speglar andras vardag, med bak och mat, barn och djur? Om man slapp att se att andra har ett rikt liv och att de faktiskt är lyckliga och har tid och ork till att göra saker som gör dem starka och energirika, så blir man automatiskt lyckligare själv?

Sen har vi de som låtsas och ljuger för att andra ska tro att de har ett bättre och rikare liv än de har! De ser jag som ren underhållning!

Statusar som innehåller bilder på mat, renoveringar,aktiviter med barnen, ger mig idéer och inspiration att göra något själv. Men man väljer själv hur man vill se på saken och hur man vill må!!

Var kanske lite oklar om vad de pratade om på radion! Det handlade om mat, barn och lyckliga statusar, i en undersökning har det visat att det är det som gör att folk mår dåligt! Inte min ide allså :)


Kommentarer
Mattias Törnqvist

Bra skrivet det stämmer bra det du beskriver. Jag håller med till fullo.

Svar: All information blir till vad man vill tolka den till:)
Carina

2014-02-12 @ 09:09:10
nellie

jag tror faktiskt att folk mår dåligt över att folk skriver kränkande meddelanden på fb. alla lägger faktiskt inte ut statusar på mat, hundar och barn. vissa lägger ut kränkande statusar och hänger ut andra. det är sånt andra mår dåligt över. det borde du om någon veta.

Svar: Ja jag har verkligen sett vad det kan göra andra och just nu även blivit utsatt för det igen! Hoppas att du slipper uppleva vad jag har råkat ut för:)
Carina

2014-02-12 @ 09:24:40
Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Jag kan ogilla facebook just pga att jag får veta det som jag kanske inte riktigt vill veta. Då menar jag inte positiva lyckliga statusar eller att någon mår dåligt. Nej det handlar om när folk ljuger en rakt upp i ansiktet och sen inte ens försöker dölja det. Kan också tycka det är hemskt jobbigt när folk delar massor av otäcka bilder på sönderslagna djur etc. Varför delar man ens en sådan bild? Men det har gått bättre med tiden, man lär som sagt att stoppa energin på onödiga saker som bara får en att må dåligt.

Sen tror jag mycket handlar om att man jämt ska hålla på och jämföra sig med andra. Blir man lycklig av det? Är bättre att fokusera på sig själv istället och de som får en att må bra då mår man också bättre själv. Men tyvärr är det inte så för alla.

Svar: Jag förstår vad du menar! Men om man har folk på fb som inte tillför något gott kan man ju ta bort dem! Det går ju tyvärr inte alltid i verkliga livet, men man kan ju slippa dem på fb;) tyckte att det var ett intressant inslag på radion om hur andras lycka får en del att må dåligt! Borde inte andras olycka få folk att må dåligt? Eller andras olycka får den folk att må bra? Konstigt samhälle vi lever i! Kram
Carina

2014-02-12 @ 21:05:44
URL: http://lottizdays.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

blomskaos.blogg.se

För att försöka ordna reda i mitt kaos, både i huvudet och vardagslivet, kommer jag dela med mig av mina tankar och mitt liv. Här är aldrig tyst och långtråkigt med mina 5 döttrar och 4 hundar och alla andra husdjur, händer alltid något!

RSS 2.0