Tunga tankar

Har legat här i sängen denna söndagsmorgon och läst om diagnoser inom autismspektrat... Det väcker så många tankar och ju mer jag läser om olika åsikter ju mer kluven känner jag mig! Det borde väl vara tvärtom, att kunskap ska ge ro och inte ångest! Att ett av mina barn har en diagnos tvivlar jag inte på! Men de andra två jag misstänker att de med har diagnoser inom spektrat, tänk om jag bara vill skylla ifrån mig mitt ansvar som förälder att jag inte lyckats med att ge barnen en bra uppfostran och kärleksfull uppväxt?
Dumma tankar!!!! Vet ju att jag är en bra och närvarande förälder. Jag ser ju hur mina flickor kämpar med sina svårigheter varje dag! Det skulle inte en dålig förälder se utan istället lägga skulden på barnet som inte passar in och uppför sig korrekt,

Men tänk om jag har fel? Vad ska andra då tro om mig? - hon försökte skylla på diagnoser istället för att ta ansvar för hur barnen skötte sig i skolan. Eller? Vill ju att mina barn ska vara dom alla andra! Normala! Ett ord jag hatar i detta sammanhang, för vad är normalt? Jag känner absolut inte mig normal, har aldrig gjort:) Mina barn är de mest underbara vackra och helt perfekta enligt mig! Men jag tror att allt som de inte klarar eller har svårt för kan ha en orsak, om jag får reda på vad det är som är orsaken till att de har svårare än andra barn att klara olika uppgifter, får jag också verktygen till att kunna hjälpa dem att klara det som omvärlden kräver av dem!


Att ställa högre krav på barnen som inte kan prestera det man kräver, saker vi andra ser som självklara. Ett exempel som tid. Alla vet att tiden förflyter när vi sover, att timmarna går även om vi inte upplever varje minut. Det gör inte min dotter, tid som hon inte ser eller märker finns inte! Därför tror hon att en natts sömn är kortare än vad det tar att borsta tänderna:) Att se tid, att förstå hur mycket man hinner med på en dag, en vecka är jättesvårt för henne. Att kräva att hon ska kunna planera sin tid själv är omöjligt. 

Att kräva för mycket av någon ger dåligt självkänsla och självförtroendet sjunker. Dessa barn lider dessutom större risk att hamna i depressioner än andra barn.
Att inte kräva eller ställa krav på barnen hindrar dem från att utvecklas och bli självständiga.

Ja jag vet inte allt, kommer aldrig att göra men jag vill göra allt jag kan för mina barn. Alla fem! Med eller utan diagnoser vill jag göra mitt bästa! De är ju det bästa som hänt mig och jag älskar dem!




Kommentarer
Anna

Tack Carina!! <3 Älskar att läsa din blogg! Kram

Svar: Tack själv! Skriver mest för min skull men tycker att det är kul att andra vill ta del av mina tankar och mitt liv!
Carina

2013-11-17 @ 10:07:14


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

blomskaos.blogg.se

För att försöka ordna reda i mitt kaos, både i huvudet och vardagslivet, kommer jag dela med mig av mina tankar och mitt liv. Här är aldrig tyst och långtråkigt med mina 5 döttrar och 4 hundar och alla andra husdjur, händer alltid något!

RSS 2.0