Smärta..

Det finns olika typer av smärta och jag minns inte hur det är att vara smärtfri:( efter ett av mina missfall fick jag narkotiskt preparat  och det jag minns mest är känslan av att vara smärtfri, inte ha ont någonstans. Helt underbart ! Men de timmarna räknar jag inte då det var en falsk smärtfri tid ! 
När smärtan är som värst fungerar inte resten av kroppen. Att tänka på annat än det som gör ont funkar inte! Svettningar och illamående gör att man kan inte fokusera på annat än värken.
Även de dagar smärtlindringen fungerar har jag lagom ont. Jag tror inte att andra förstår och kan se att jag verkligen har de smärtor jag har.

Man lär sig leva med värk och eftersom jag är mycket aktiv, rör mig mycket och inte sitter still några längre stunder uppfattas det nog som att jag inte har fysiska problem. Men faktum är att om jag är för stilla får jag värre smärtor, blir stel och mindre rörlig. 
Anledningen till att jag kom på att skriva om det nu var att vi tittade på House nyss och han bedövade smärtan i benet genom att skapa smärta någon annanstans. Så är det med mig när en smärta avtar känner jag det som låg två på den eviga listan av onda ställen.
Det är inte ofta som jag blir sjukskriven eller förhindrad av smärtorna men det har hänt. Då när man behöver hjälp har det varit svårt att bli trodd av läkare. Har under åren haft tur ibland och verkligen fått hjälp! Annars är standard svaret ta en panodil och avvakta 
Mina djur och mina barn hjälper mig att hålla igång så min kropp inte stelnar till:)

Alla promenader hjälper även till att rensa huvudet! Än annan typ av smärta! Psykisk. Inte mindre smärtsam men den gnäller jag om en annan dag!



Kommentarer
Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Alla osynliga symtom/sjukdomar är svåra för man blir så ofta misstrodd. Men just med långvarig smärta "vänjer" sig lite det sympatiska nervsystemet och därför får man inte längre de uttryck utåt som smärtan kan orsaka för någon med tillfällig smärta. Kan vara värt att ha i baktanken och istället alltid lyssna på den som lider av smärtan. Det är bra att du själv funnit vad som fungerar bra för dig även om du aldrig blir helt smärtfri så kan det ändå vara en hanterbar nivå. Smärta tar dessutom jätte mycket energi för kroppen så att du blir uttömd och trött emellanåt är helt förståligt. KRAM

Svar: Låter som du förstår vad det innebär! Energin tar snabbt slut... Och vad är alternativet? Lägga sig ner och ge upp inte jag:)
Carina

2013-11-21 @ 21:49:42
URL: http://lottizdays.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

blomskaos.blogg.se

För att försöka ordna reda i mitt kaos, både i huvudet och vardagslivet, kommer jag dela med mig av mina tankar och mitt liv. Här är aldrig tyst och långtråkigt med mina 5 döttrar och 4 hundar och alla andra husdjur, händer alltid något!

RSS 2.0